Vedtekter

Vedtatt av Handelskampanjens Årsmøte 02.04.2025


Handelskampanjens vedtekter

§ 1 Foreningens navn

§ 1.1 Foreningens navn er Handelskampanjen. Foreningen ble stiftet i 2004.

§ 2 Formål

§ 2.1 Handelskampanjen arbeider ut fra den politiske plattformen og vedtektene, som er vedtatt av årsmøtet.

§ 2.2 Handelskampanjen er en partipolitisk uavhengig nettverksorganisasjon, og arbeider for å styrke norsk sivilsamfunnssamarbeid på handelspolitiske tema i tillegg til å bidra i den internasjonale handelsdiskusjonen. Handelskampanjen arbeider gjennom informasjonsarbeid og politisk påvirkning, på nasjonale og internasjonale arenaer, for å oppnå foreningens mål, satt i den politiske plattformen og vedtektene.

§ 2.3 Handelskampanjen vil motarbeide den rådende, nyliberalistiske handelspolitikken og grunnleggende reformere det handelspolitiske systemet. Handelskampanjen arbeider for en verden der hensynet til mennesker, miljø og samfunn ligger til grunn for utviklingen, og viktige avgjørelser for samfunnsutviklingen tas av demokratiske organ og ikke overlates til snevre økonomiske interesser.

§ 3 Juridisk person

§ 3.1 Foreningen er selveiende og en frittstående juridisk person med upersonlig og begrenset ansvar for gjeld.

§ 4 Medlemmer

§ 4.1 Alle organisasjoner, foreninger og institusjoner, både lokalt og nasjonalt, kan være medlem i Handelskampanjen. Medlemmer må støtte Handelskampanjens politiske plattform.

§ 4.2 Det er styret som har mandat til å godkjenne nye medlemsorganisasjoner.

§ 5 Grunndokumenter

§ 5.1 Handelskampanjens grunndokumenter er vedtektene og den politiske plattformen.

§ 5.2 Enhver som uttaler seg på vegne av Handelskampanjen må sørge for at uttalelsen ikke strider mot Handelskampanjens grunndokumenter og vedtatte politikk.

§ 5.3 Vedtektene beskriver reglene for Handelskampanjens oppbygging og struktur. Den politiske plattformen beskriver Handelskampanjens politiske kjerneområder og de temaene Handelskampanjen jobber med.

§ 5.4 Endringer i grunndokumentene trer i kraft umiddelbart etter Årsmøtets vedtak.

§ 5.5 Ved tvist om forståelse av grunndokumentene, kan Handelskampanjens styre med alminnelig flertall vedta en tolkning av grunndokumentene som gjelder fram til neste Årsmøte.

§ 6 Stemmerett og valgbarhet

§6.1 Alle medlemsorganisasjoner har stemmerett på årsmøtet, som utøves av en representant for hver organisasjon. Hver organisasjon har én stemme. Medlemmer av medlemsorganisasjonene i Handelskampanjen er valgbare til tillitsverv i foreningen som representant for sin organisasjon.

§ 7 Utmelding

§ 7.1 Utmelding av medlemsorganisasjoner fra Handelskampanjen må skje skriftlig til Handelskampanjens styre.

§ 8 Ekskludering

§ 8.1 Styret kan ekskludere medlemsorganisasjoner som opptrer i strid med foreningens grunndokumenter.

§ 9 Trygg organisasjon

§ 9.1 Handelskampanjen skal være en trygg organisasjon. Ingen skal krenke eller utsette andre medlemmer for hets og trakassering. Ingen skal diskriminere mot andre på bakgrunn av blant annet etnisitet, religion, kjønn, seksualitet, alder, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.

§ 10 Kontingent

§ 10.1 Frivillig kontingent betales av medlemmer.

§ 11 Tillitsvalgtes godtgjørelse

§ 11.1 Tillitsvalgte kan motta rimelig honorar for sitt arbeid samt refusjon for faktiske utgifter, inkludert tapt arbeidsfortjeneste. Utgifter til godtgjørelse og refusjon for faktiske utgifter skal fremgå av budsjett og regnskap.

§ 12 Årsmøte

§12.1 Årsmøtet, som holdes hvert år i april/mai måned, er foreningens høyeste myndighet. Medlemsorganisasjonene innkalles til årsmøtet av styret med minst 1 måneds varsel. Innkallingen skal inneholde tid og sted. Forslag som skal behandles på årsmøtet skal være sendt til styret senest 2 uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste med innkomne forslag skal være tilgjengelig for medlemmene senest 1 uke før årsmøtet.

§12.2 Alle medlemsorganisasjoner har adgang til årsmøtet med to representanter, hvorav én med stemmerett. Årsmøtet kan invitere andre personer og/eller media til å være til stede.

§ 12.3 Alle medlemsorganisasjoners årsmøtedelegater har møte-, tale-, forslag- og stemmerett på Årsmøtet. Observatører og ansatte har møte-, tale og forslagsrett, men ikke stemmerett.

§ 12.4 Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeberettigede medlemmer som møter. Ingen har mer enn én stemme, og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt.

§12.5 Årsmøtet kan ikke behandle forslag som ikke er oppført på sakslisten og sendt ut senest 1 uke før årsmøtet.

§ 13 Ledelse av årsmøtet

§ 13.1 Årsmøtet ledes av en valgt møteleder. Møtelederen behøver ikke være medlem av noen av medlemsorganisasjonene i Handelskampanjen. Møteleder har, hvis ikke medlem og delegat av medlemsorganisasjon, bare møte-, tale- og forslagsrett. Bare dersom møteleder er delegat fra medlemsorganisasjon har vedkommende stemmerett ved Årsmøtet.

§ 14 Stemmegivning på årsmøtet

§ 14.1 Med mindre annet er bestemt skal et vedtak, for å være gyldig, være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitt.

§ 14.2 Når et valg foregår enkeltvis og en kandidat ikke oppnår mer enn halvparten av de oppgitte stemmene, foretas bundet omvalg mellom de to kandidatene som har oppnådd flest stemmer. Er det stemmelikhet ved omvalg har leder dobbeltstemme.

§ 14.3 Det kreves ⅔ absolutt flertall på Årsmøtet for å endre grunndokumentene.



§ 15 Årsmøtets oppgaver

§ 15.1 Årsmøtet skal behandle følgende saker:

1. Innkalling og dagsorden

2. Handelskampanjens årsmelding

3. Handelskampanjens regnskap i revidert stand

4. Handelskampanjens budsjett

5. Handelskampanjens arbeidsplan

6.Innkomne forslag

7. Valg av:

  • Styreleder

  • Nestleder

  • Minimum tre ordinære styremedlemmer

  • Leder av valgkomité, samt to medlemmer

  • Revisor


§ 16 Ekstraordinære årsmøter

§ 16.1 Ekstraordinære årsmøter holdes når styret med ⅔ flertall, eller ⅓ av medlemsorganisasjonene krever det.

§ 16.2 Det innkalles på samme måte som for ordinære årsmøter, men fristen for å kalle inn medlemsorganisasjonene er her 14 dager før årsmøtet finner sted.

§ 16.3 Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelser i de sakene som nødvendiggjør et ekstraordinært årsmøte.

§ 16.4 Møte-, tale-, forslags- og stemmerett på ekstraordinært årsmøte er likt vanlig årsmøte.

§ 17 Styret

§ 17.1 Foreningen ledes av et styre på minimum fem medlemmer. Styret er høyeste myndighet mellom årsmøtene.

§ 17.2 Styret blir valgt på årsmøtet av medlemsorganisasjonene. Styret sitter fram til valg på neste årsmøte.

§ 17.3 Styret skal:

1. Iverksette årsmøtets bestemmelser, i samarbeid med generalsekretær.

2. Oppnevne komiteer/utvalg/personer for spesielle oppgaver og utarbeide instruks for disse etter behov.

3. Administrere og føre nødvendig kontroll med Handelskampanjens økonomi i henhold til de til enhver tid gjeldende instrukser og bestemmelser.

4. Representere Handelskampanjen utad, sammen med generalsekretær.

5. Komme med innstilling til ny valgkomité før årsmøtet hvert år.

§ 17.4 Styret skal møtes ved behov eller når et flertall av styremedlemmene krever det. Styret er vedtaksført når et flertall av medlemmene er til stede. Vedtak fattes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet regnes forslag som falt.

§ 18 Valgkomité

§ 18.1 Valgkomiteen skal bestå av tre personer, og velges på årsmøtet av medlemsorganisasjonene.

§ 18.2 Valgkomiteen skal komme med innstilling til leder og øvrige medlemmer av styret.

§ 18.3 Valgkomiteen skal sende sin innstilling til styret senest to uker før årsmøtet.

§ 19 Oppløsning

§ 19.1 Oppløsning av Handelskampanjen kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles det til ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere der oppløsningen stemmes over på nytt.

§ 19.2 Ved oppløsning skal eventuelt overskudd av Handelskampanjens midler gå til Handelskampanjens formål. Styret har ansvar for å fordele midlene.


Om Handelskampanjen

Handelskampanjen er en allianse av ulike organisasjoner fra fagforbund, bondeorganisasjoner, til miljø,- solidaritets- og utviklingsorganisasjoner. Nettverket ble oppretta i 27. april 2004.

Vi følger internasjonale handelsforhandlinger, regionale handelsavtaler, og Norges handels- og investeringsavtaler. Vi bistår med analyser, kursing, foredrag og skriftlige innspill. Vi har et aktivt styre som har bred erfaring og kompetanse innenfor internasjonal handelspolitikk.

Kontakt

Postadresse:
Handelskampanjen

Christian Krohgs gate 15, 0186 Oslo

E-post:
handelskampanjen@handelskampanjen.no


Organisasjonsnummer: 996058115

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lenker